צריכת ביצים לא מעלה את הסיכון למחלות לב: כך קובע מחקר חדש שפורסם לאחרונה בירחון האמריקאי לתזונה קלינית (the American journal of clinical nutrition). במחקר נבדקו 146,011 בני אדם מ-21 ארצות שונות, ועוד 31,544 שחולים במחלות כלי דם. תוצאות המחקר לא מצאו קשר בין צריכה של למעלה מ-7 ביצים בשבוע לבין מחלות לב וכלי דם, לעומת אנשים שצרכו פחות מביצה אחת לשבוע.

למה כדאי לצרוך ביצים?

במדד הערך הביולוגי של החלבון, הבוחן את התאמת החלבון במזון לבניית שרירי גוף האדם, נמצא כי ביצה (גם החלמון וגם החלבון) היא המתאימה ביותר לבניית שריר. למעשה, נמצא כי החלבונים בביצה מדורגים במקום הראשון מבין כל המזונות מבחינת איכות וההתאמה לבניית השרירים, סיוע לפעולת מערכת החיסון ואף למניעת נשירת שיער. הרכב החלבונים בביצה יותר טוב גם מבשר , דגים ומוצרי חלב.
1 צפייה בגלריה
1208
1208
יותר מדגים, בשר ומוצרי חלב: ביצים הן המקור הטוב ביותר לחלבון
(צילום: Shutterstock)
מבחינה תזונתית לא משנה אם מדובר בביצה קשה או בחביתה. הגוף מקבל פחות או יותר את אותה כמות של ויטמינים ומינרלים משתי האופציות. עם זאת, ההבדל הוא בעיקר קלורי. בביצה קשה יש רק 80 קלוריות, בחביתה מטוגנת או בשקשוקה ביתית כבר מעל 150 קלוריות, ובאומלט משתי ביצים שתזמינו בבית קפה יכולות להיות 400 קלוריות. שקשוקה שתזמינו בחוץ יכולה להכיל עד 800 קלוריות בעיקר בגלל השמן, רסק העגבניות והירקות.

ומה עם הכולסטרול?

היום כבר יודעים שאין תמיד קשר בין הכולסטרול שאוכלים לבין רמת הכולסטרול בדם, ולפעמים עליה בשומני הדם נובעת מבעיה גנטית בכבד, מצריכת יתר של פחמימות או מעודף משקל. כך, גם למי שסובל מעודף כולסטרול כדאי לשלב ביצה בתפריט, אפילו אם במידה מוגבלת.
חשוב להדגיש, שכל הוויטמינים והמינרלים, וגם כל השומן והכולסטרול, נמצאים בחלמון של הביצה. יותר מכך - בחלמון הביצה קיימת כמות גדולה יותר של חלבונים. בחלבון (החלק הלבן) יש בעיקר מים, מעט מאוד חלבונים ומעט מאוד קלוריות.
למען הסר ספק, צבע החלמון לא משפיע על הערכים בה. ברוב המקרים כאשר החלמון כתום יותר מבדרך כלל, מדובר על צבע מאכל, טבעי או לא טבעי, שהיה בתערובת שהתרנגולת אוכלת. בכל מקרה – צבע החלמון לא משפיע על איכות הביצה.

מה עם ביצים אורגניות?

המינוח ״ביצים אורגניות״ מתייחס למצבן של התרנגולות שהטילו אותן. אותן תרנגולות מסתובבות באופן חופשי, ניזונות מתערובת חומרים אורגניים שלא רוססו ועשבים וירק. בנוסף, לתרנוגלות כאלה אסור לתת תרופות.
כך, היתרון העיקרי של הביצים האורגניות הוא שאין בהן אף פעם את תוצרי הפירוק של התרופות, ויש הטוענים גם שיש בביצים אורגניות יותר ויטמינים, אך אין לכך הוכחות מדעית.